پیشگامان

افق ای تی

پیشگامان

افق ای تی

ماموگرافی چیست و چطور انجام می شود؟

ماموگرافی چیست و چطور انجام می شود؟

ماموگرافی چیست و چطور انجام می شود؟ ماموگرافی یک آزمایش اشعه ایکس از پستان است. برای تشخیص و تشخیص بیماری پستان در زنانی که دارای مشکلات سینه مانند توده، درد یا ترشح از نوک سینه هستند و همچنین برای زنانی که هیچ شکایتی از پستان ندارند استفاده می شود. این روش امکان تشخیص سرطان سینه، تومورهای خوش خیم و کیست ها را قبل از تشخیص با لمس (لمس) می دهد.


ماموگرافی نمی تواند ثابت کند که یک ناحیه غیرطبیعی سرطانی است، اما اگر شک قابل توجهی به سرطان ایجاد کند، بافت برای بیوپسی برداشته می شود. بافت ممکن است با سوزن یا بیوپسی جراحی باز برداشته شود و زیر میکروسکوپ بررسی شود تا مشخص شود سرطانی است یا خیر.


برای رزرو نوبت جهت انجام ماموگرافی در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی الوند با ما تماس بگیرید.


واحد ماموگرافی جعبه ای با لوله ای است که اشعه ایکس تولید می کند. این دستگاه منحصراً برای معاینات اشعه ایکس پستان استفاده می شود و دارای لوازم جانبی ویژه ای است که قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس را فقط به سینه محدود می کند. این دستگاه دارای دستگاهی برای نگه داشتن و فشرده سازی سینه و قرار دادن آن به گونه ای است که تکنسین بتواند تصاویر را در زوایای مختلف ثبت کند.


توموسنتز پستان با استفاده از دستگاه های ماموگرافی دیجیتال انجام می شود، اما همه دستگاه های ماموگرافی دیجیتال برای انجام تصویربرداری توموسنتز مجهز نیستند.ممکن است به مطالعه مقاله عکس رنگی رحم علاقمند باشید.


mammogram/ماموگرافی چیست و چطور انجام می شود؟


 


روش کار در ماموگرافی چگونه است؟

اشعه ایکس نوعی تشعشع مانند نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می کند. تکنسین با دقت پرتو اشعه ایکس را در ناحیه مورد نظر نشانه می گیرد. این دستگاه انفجار کوچکی از تشعشعات را تولید می کند که از بدن شما عبور می کند. تشعشع یک تصویر را روی فیلم عکاسی یا یک آشکارساز خاص ثبت می کند.


قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می کنند. استخوان متراکم بخش زیادی از تابش را جذب می کند در حالی که بافت نرم (عضله، چربی و اندام ها) اجازه می دهد تا اشعه ایکس بیشتری از آنها عبور کند. در نتیجه، استخوان‌ها در عکس‌برداری با اشعه ایکس سفید به نظر می‌رسند، بافت نرم در سایه‌های خاکستری و هوا سیاه به نظر می‌رسد.


بیشتر تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی و الکترونیکی می باشند. پزشک شما برای تشخیص و مدیریت وضعیت شما از این تصاویر استفاده می کند.


در ماموگرافی معمولی فیلم و دیجیتال، یک لوله اشعه ایکس لوازم التحریر تصویری از کنار و تصویری از بالای سینه فشرده می گیرد. در توموسنتز سینه، لوله اشعه ایکس به صورت یک قوس روی قفسه سینه حرکت داده می شود و تصاویر مختلفی را از زوایای مختلف می گیرد. ممکن است شما بخواهید مقاله فیبرواسکن کبد در تهران را مطالعه کنید.


روش انجام ماموگرافی چگونه است؟

ماموگرافی به صورت سرپایی انجام می شود.


در طول ماموگرافی، یک تکنسین رادیولوژیک واجد شرایط سینه شما را در واحد ماموگرافی قرار می دهد. سینه شما روی یک پلت فرم مخصوص قرار می گیرد و با یک دست و پا پلاستیکی شفاف فشرده می شود. تکنسین به آرامی سینه شما را می فشارد.


فشرده سازی سینه برای موارد زیر ضروری است:


    ضخامت سینه را یکنواخت کنید تا تمام بافت قابل مشاهده باشد.


    بافت را به گونه‌ای پخش کنید که ناهنجاری‌های کوچک کمتر توسط بافت سینه پنهان شوند.


    اجازه استفاده از دوز کمتر اشعه ایکس را بدهید زیرا مقدار نازکتری از بافت پستان در حال تصویربرداری است.


    سینه را ثابت نگه دارید تا تاری تصویر ناشی از حرکت را به حداقل برسانید.


    برای افزایش وضوح تصویر، پراکندگی اشعه ایکس را کاهش دهید.


از شما خواسته می شود که موقعیت بین تصاویر را تغییر دهید. نماهای معمولی یک نمای بالا به پایین و یک نمای جانبی زاویه دار هستند. این مراحل برای سینه دیگر نیز انجام می شود. فشرده سازی هنوز برای تصویربرداری توموسنتز ضروری است تا حرکت را به حداقل برساند، که تصاویر را تخریب می کند. در طول غربالگری توموسنتز پستان، تصاویر دو بعدی نیز از تصاویر سه بعدی سنتز شده به دست می آید یا ایجاد می شود.


شما باید خیلی ساکن بمانید و ممکن است لازم باشد نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید تا زمانی که تکنسین اشعه ایکس را می گیرد. این به کاهش احتمال تار شدن تصویر کمک می کند. تکنسین پشت دیوار یا اتاق بعدی راه می رود تا دستگاه اشعه ایکس را فعال کند.


وقتی معاینه کامل شد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد منتظر بمانید تا رادیولوژیست تأیید کند که همه تصاویر لازم را دارند. این معاینه در حدود نیم ساعت زمان نیاز دارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله ماموگرافی دیجیتال را مطالعه کنید.


در حین و بعد از ماموگرافی چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

هنگامی که سینه توسط پدال فشاری فشرده می شود، فشار روی سینه خود را احساس خواهید کرد. برخی از زنان با سینه های حساس ممکن است احساس ناراحتی کنند. در این صورت، زمانی که سینه های شما کمترین حساسیت را دارند، عمل را برنامه ریزی کنید. در صورت بروز درد با افزایش فشار، حتماً به تکنسین اطلاع دهید. اگر ناراحتی قابل توجه باشد، فشرده سازی کمتری استفاده خواهد شد. همیشه به یاد داشته باشید که فشرده سازی امکان ماموگرافی با کیفیت بهتر را فراهم می کند.


 


چه کسی می تواند نتایج ماموگرافی را تفسیر کند و چگونه می توان آنها را دریافت کرد؟


یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می کند تا نتایج را با شما در میان بگذارد. 


ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر است یا مشکلی نیاز به توجه دارد.


 mammogram/ماموگرافی چیست و چطور انجام می شود؟


مزایا و معایب ماموگرافی چیست؟

فواید


    ماموگرافی غربالگری خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. برای تشخیص انواع سرطان سینه از جمله سرطان مهاجم مجرای و مهاجم لوبولار مفید است.


    ماموگرافی غربالگری توانایی پزشک را در تشخیص تومورهای کوچک بهبود می بخشد. وقتی سرطان ها کوچک هستند، زن گزینه های درمانی بیشتری دارد.


    استفاده از ماموگرافی غربالگری، تشخیص رشد بافت غیرطبیعی کوچک محدود به مجاری شیر در پستان، به نام کارسینوم مجرای درجا (DCIS) را افزایش می دهد.


    پس از ماموگرافی هیچ اثری از تشعشع در بدن شما باقی نمی ماند.


    اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی معمولی برای این معاینه عوارض جانبی ندارد.


 


خطرات


    همیشه قرار گرفتن زیاد از حد در معرض تشعشع، احتمال سرطان را در پی دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر مرتبط است. دوز تابش برای این روش متفاوت است.


    ماموگرافی مثبت کاذب 5 تا 15 درصد از ماموگرافی های غربالگری به آزمایش های بیشتری مانند ماموگرافی اضافی یا سونوگرافی نیاز دارند. اکثر این آزمایشات طبیعی هستند. اگر یافته غیر طبیعی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به پیگیری یا بیوپسی باشد. اکثر بیوپسی ها تایید می کنند که سرطان وجود ندارد. تخمین زده می شود که زنی که بین سنین 40 تا 49 سالیانه ماموگرافی انجام می دهد، حدود 30 درصد احتمال دارد که در آن دهه ماموگرافی مثبت کاذب داشته باشد و حدود 7 تا 8 درصد احتمال دارد که بیوپسی سینه در آن زمان انجام شود. دوره 10 ساله.


    اگر زنان باردار هستند، همیشه باید به پزشک و تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بارداری و اشعه ایکس به صفحه ایمنی در اشعه ایکس، رادیولوژی مداخله ای و روش های پزشکی هسته ای مراجعه کنید.


سخنی در مورد به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض تابش


پزشکان در طول معاینات اشعه ایکس مراقبت ویژه ای برای استفاده از کمترین دوز تابش ممکن و در عین حال تولید بهترین تصاویر برای ارزیابی دارند. سازمان های ملی و بین المللی حفاظت از رادیولوژی به طور مداوم استانداردهای تکنیکی را که متخصصان رادیولوژی استفاده می کنند، بررسی و به روز می کنند.


سیستم های مدرن اشعه ایکس با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس کنترل شده و روش های کنترل دوز، تشعشعات سرگردان (پراکنده) را به حداقل می رساند. این تضمین می‌کند که نواحی از بدن شما که تصویربرداری نمی‌شوند کمترین میزان تابش را دریافت می‌کنند. پیشنهاد می کنیم مقاله الاستوگرافی کبد در تهران را مطالعه کنید.


 


محدودیت های ماموگرافی چیست؟

در حالی که امروزه ماموگرافی بهترین ابزار غربالگری سرطان سینه است، ماموگرافی همه سرطان‌های سینه را تشخیص نمی‌دهد. به این نتیجه منفی کاذب می گویند. از سوی دیگر، زمانی که ماموگرافی غیرطبیعی به نظر می رسد و سرطانی وجود ندارد، به این نتیجه مثبت کاذب می گویند.


خود تصاویر ماموگرافی غربالگری اغلب برای تعیین وجود یک بیماری خوش خیم یا بدخیم با قطعیت کافی نیست. در صورت وجود ناهنجاری، رادیولوژیست ممکن است مطالعات تشخیصی بیشتری را توصیه کند.


توجه به این نکته بسیار مهم است که همه سرطان های سینه را نمی توان در ماموگرافی مشاهده کرد. تفسیر ماموگرافی می تواند دشوار باشد زیرا یک سینه طبیعی برای هر زن متفاوت به نظر می رسد. همچنین، اگر پودر یا مرهم روی سینه ها وجود داشته باشد یا تحت عمل جراحی سینه قرار گرفته باشید، ممکن است ظاهر تصویر به خطر بیفتد. از آنجایی که برخی از سرطان‌های سینه به سختی قابل مشاهده هستند، رادیولوژیست ممکن است بخواهد تصویر را با نماهای معاینات قبلی مقایسه کند.


افزایش تراکم سینه توجه تعدادی از مجالس ایالتی و اخیراً دولت فدرال را به دلایل متعدد به خود جلب کرده است، از جمله:


    افزایش تراکم پستان می تواند مشاهده سرطان در ماموگرافی را با دشواری مواجه کند.


    افزایش تراکم سینه میتواند احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.


 


رادیولوژیست که ماموگرافی شما را می خواند، تراکم سینه شما را تعیین کرده و به پزشک گزارش می دهد. برخی از ایالت ها همچنین از این مرکز می خواهند که در صورت داشتن سینه های متراکم به شما اطلاع دهد.


ایمپلنت‌های سینه همچنین می‌توانند از خواندن دقیق ماموگرافی جلوگیری کنند، زیرا هم ایمپلنت‌های سیلیکونی و سالین در عکس‌برداری با اشعه ایکس شفاف نیستند و می‌توانند دید واضح بافت‌های اطراف خود را مسدود کنند، به خصوص اگر ایمپلنت در جلوی قفسه سینه قرار گرفته باشد نه زیر سینه. ماهیچه ها تکنسین ها و رادیولوژیست های باتجربه می دانند که چگونه سینه ها را با دقت فشرده کنند تا دید بدون پارگی ایمپلنت بهبود یابد.


تحقیقات بر روی انواع تکنیک های تصویربرداری پستان انجام می شود که می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند و دقت را در تشخیص بیماری های غیر سرطانی پستان از سرطان سینه بهبود بخشد.

بخش تخصصی تصویر برداری اطفال و نوزادان

بخش تخصصی تصویر برداری اطفال و نوزادان


بخش تخصصیو نوزادان

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی الوند آماده ارائه خدمات رادیولوژی با برخورداری از بروزترین تجهیزات روز دنیا در خدمت مراجعین و بیماران محترم می باشد
 چگونه باید کودک خود را برای سونوگرافی آماده کنم؟ در برخی از سونوگرافی ها نیاز به آماده سازی ویژه، مانند خالی بودن معده یا پر بودن مثانه است. در زیر فهرستی تهیه شده است که موارد خاص در آن ذکر شده است. از جمله مهمترین سونوگرافی های تخصصی برای کودکان، سونوگرافی شکم ، لگن و کلیه است
به صورت کلی سونوگرافی کودکان و نوزادان ، مضر و خطرناک نمی باشد. زیرا هیچ اشعه ایکس ای در تابش های دستگاه تصویربرداری وجود ندارد.

خدمات رادیو لوژی و سونوگرافی الوند

آمادگی های مورد نیاز جهت انجام سونوگرافی و رادیولوژی


آمادگی های مورد نیازجهت انجام

Image

آمادگی لازم پرتونگاری ‏UGI (معده)

آمادگی لازم پرتونگاری ‏UGI (معده)
بیمار پس از نیمه شب چیزی نخورد و باید کاملا ناشتا باشد مدت زمان خالی بودن معده از غذا و مایعات حداقل 8 تا 10 ساعت است . بیمار حتی از کشیدن سیگار و جویدن آدامس خودداری کند در غیر اینصورت ترشح غدد بزاقی معده باعث بوجود آمدن مایع در معده شده در نتیجه باعث می شود که تخلیه معده دچار تأخیر شود
Image

آمادگی سونوگرافی کبد ، کیسه صفرا و مجاری صفراوی

بیمار باید حد اقل به میزان هشت ساعت قبل از انجام آزمون ناشتا بوده و از خوردن غذاهای چرب پرهیز نماید تا کیسه صفرا کاملا پر شود . به همراه داشتن یک عدد تخم مرغ آب پز الزامی است. آمادگی شکمی و خالی بودن روده ها از گاز و محتویات دیگر از یک روز قبل الزامی است .

Image

سونوگرافی پستان (Brest )و نسج نرم زیر بغل

آمادگی : بیماران حتی الامکان در هفته دوم بعد از عادت ماهیانه مراجعه نمایند . قبل از انجام سونوگرافی ناحیه مورد نظر باید کاملا آزاد باشد و بیماران از مصرف دئودورانت و پودرهای زیر بغل خودداری نمایند . به همراه داشتن سوابق سونوگرافی قبلی همچنین در صورت وجود ماموگرافی ( شش ماه گذشته ) به همراه داشتن آن نیز ضروری است.برای بیماران بالای ٤٠ سال انجام ماموگرافی قبل از سونوگرافی پستان ضروری است

Image

سونوگرافی رحم وتخمدان ، کلیه و مثانه و پروستات ، لگن

آمادگی : بیمار از روز قبل سوپ ساده و ملین مصرف نموده تا شکم کاملا خالی باشد .تراشیدن موهای زائد ناحیه مورد سونوگرافی ضروری است . پر نمودن مثانه تا حد احساس ادرار زیاد ، به شکلی که 6-4 لیوان آب و مایعات از دو الی سه ساعت قبل از سونوگرافی الزامی است . بیمارانی که با سوند مثانه مراجعه می نمایندجهت کنترل ادرار در داخل مثانه از دو ساعت قبل لوله کیسه ادرار را بسته و باید آن را کلمپ نمایند تا مثانه پر شده و در کیسه ادرار تخلیه نشود .

Image

آمادگی سونوگرافی شکم

آمادگی : بیمار باید از یک روز قبل تاروز انجام سونوگرافی از غذاهای نفاق و سنگین استفاده کند و برای نهار روز قبل از سوپ ساده به همراه چند قاشق روغن زیتون استفاده نماید .شام میل نکند . از مصرف نوشابه های گازدار بپرهیزد .وجود موهای زائد در ناحیه سونوگرافی مانع انجام کار می باشد و باید تراشیده شود .وجود حد اقل ده ساعت ناشتایی قبل از انجام سونوگرافی لازم است .نباید هیچگونه مایعات  و یا چیز دیگری میل شود .

Image

آمادگی لازم قبل از انجام عکس رنگی رحم HSG

از زمان اتمام خون‌ریزی قاعدگی تا زمان انجام این روش از مقاربت ” روابط زناشوئی” پرهیز شود.برای انجام این گرافی نیازی به ناشتائی نیست بلکه توصیه می‌شود برای پیشگیری از ضعف احتمالی یک وعده غذای سبک میل شود.همراه داشتن مدارک قبلی الزامی است.حتما قبل از آزمون مثانه خالی باشد.از دو روز قبل از مراجعه قرص داکسی سایکلین هر ١٢ ساعت یکبار میل شود

Image

آمادگی لازم برای پرتونگاری مری

در این آزمایش بیمار احتیاج به آمادگی قبلی و یا ناشتا بودن ندارد فقط این آزمایش بلافاصله پس از خوردن یک غذای سنگین نباید انجام گیرد چون قورت دادن باریم غلیظ در حین آزمایش بوسیله بیمار باعث تهوع و یا ناراحتی او خواهد شد

Image

آمادگی لازم جهت داپلر کلیه ها

دو عدد قرص بیزاکودیل بعد از ناهار با آب و مایعات فراوان میل شود

دو عدد قرص دایمتیکون بعد از شام میل شودشام سبک (مثل سوپ صاف شده ) خورده شود

روز بعد در ساعت وقت داده شده ناشتا مراجعه شود

Image

آمادگی لازم جهت رادیوگرافی رنگی

در صورت بارداری و یا احتمال آن پذیرش رادیولوژی را قبل از انجام تصویربرداری مطلع نمائید.

ساعت 3 بعد از ظهر 60 گرم روغن کرچک یا مشابه آن (1/5 شیشه) با آب و مایعات میل نموده و سپس شب برای شام سوپ صاف شده میل شود

از خوردن مواد نفاخ مانند شیر – سبزیجات و میوه خام خوداری گردد

روز انجام آزمایش ساعت 8 صبح ناشتا مراجعه نمائید

به هنگام مراجعه داروهای نسخه شده توسط پزشک رادیولوژیست را تهیه فرموده و به همرا بیاورید.

در صورت سابقه حساسیت ، پذیرش و کارشناس رادیولوژی را مطلع فرمائید

Image

آمادگی لازم جهت عکسبرداری از روده باریک

در صورت بارداری یا احتمال آن پذیرش رادیولوژی را قبل از انجام تصویربرداری مطلع نمائید

شب قبل از عکسبرداری غذای سبک میل شود

صبح روز بعد ساعت 7 صبح ناشتا به بخش رادیولوژی مراجعه فرمائید

دو بسته پودر سولفات باریم نسخه شده را همراه داشته باشید

مدت زمان انجام عکسبرداری حدود 4 تا 7 و گاهی 12 ساعت یا بیشتر می باشد.

اسکن آنومالی یا غربالگری جنین

اسکن آنومالی یا غربالگری جنین


 سونوگرافی غربالگری جنین

آنومالی اسکن یا غربالگری جنین به مجموعه ای از بررسی های آزمایشگاهی و سونوگرافی گفته می شود.

هدف اطلاع مادران از یکسری سندرم ها و نقایص جنینی می باشد.

همه نقایص غربالگری و در گروه های کم خطر یا پر خطر قرار داده می شود.

برخی از این تستها به اسم اسکن آنومالی در بین مادران رواج پیدا کرده است.

هدف اصلی غربالگری بارداری یا آنومالی اسکن که تعیین خطر ابتلای جنین به سندرم داون می باشد.

ریسک بیماری های زیر بعد از غربالگری مشخص می شود.

  1. برآورد خطر بیماری ایکتوزیس با پایین بودن سطح استریول.
  2. برآورد خطر بیماری slos با پایین بودن سطح استریول.
  3. احتمال ابتلای مادر به مسمومیت بارداری با افزایش inhibin – A و B – HCG و AFP و کاهش استریول.
  4. غربالگری جنین مشخص می کند که مادر،پر خطر است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سونوگرافی جنین آزمایشی است که در دوران بارداری انجام می شود.

در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از جنین، جفت و مایع آمینوتیک استفاده می شود.

تصویر تشکیل شده در مانیتور قابل مشاهده است.

ممکن است رنگی یا سیاه و سفید باشد. این تصاویر به عنوان بخشی از پرونده جنین ذخیره می شود.

سونوگرافی جنین یا آنومالی اسکن بی خطرترین روش برای بررسی مشکلات جنین است.

سونوگرافی غربالگری و آنومالی اسکن می توانند در هفته ی پنجم بارداری انجام شود. آزمایشات غربالگری با استفاده از سونوگرافی ممکن است در سه ماهه اول انجام شود. تا از نقض عضوهایی مثل سندرم ترنر پیشگیری شود.

غربالگری سه ماه اول یا سونوگرافی آنومالی اسکن برای اندازه گیری ضخامت پوست پشت گردن انجام می شود. اندازه گیری میزان beta – HCG در خون و میزان پروتئین پلاسمای بارداری ( APAPP – A )برای بررسی انجام می شود.

ترشح پستان

ترشح پستان
ترشحات پستان بخشی از عملکرد سینه در دوران بارداری یا شیردهی است. همچنین ممکن است با تغییرات هورمونی قاعدگی و تغییرات فیبروکیستیک همراه باشد. ترشحات شیری رنگ پس از شیردهی معمولاً روی هر دو سینه تأثیر می گذارد و می تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انجام سونوگرافی یا ماموگرافی در مرکز سونوگرافی الوند و نوبت گیری با ما تماس بگیرید

پاپیلوما یک تومور غیرسرطانی (خوش خیم) است که می تواند با ترشحات خونی همراه باشد. ترشحات مرتبط با پاپیلوما اغلب به صورت خود به خود رخ می دهد و یک مجرا را درگیر می کند. اگرچه ترشحات خونی ممکن است به خودی خود برطرف شود، پزشک شما احتمالاً ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی پستان را توصیه می کند تا ببیند چه چیزی باعث ترشح می شود. همچنین ممکن است برای تایید پاپیلوم بودن یا رد سرطان به بیوپسی نیاز داشته باشید. اگر بیوپسی وجود پاپیلوما را تایید کرد، پزشک شما را به یک جراح ارجاع می دهد تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کند.

chest/ترشح پستان

اغلب ترشحات نوک سینه از یک بیماری خوش خیم ناشی می شود. با این حال، سرطان سینه یک احتمال است، به خصوص اگر:

توده ای در سینه وجود داشته باشد
فقط یک سینه تحت تأثیر قرار می گیرد
ترشحات حاوی خون یا شفاف هستند
ترشحات خود به خود و مداوم است
این ترشحات تنها یک مجرا را تحت تأثیر قرار می دهد

همچنین بخوانید:  مرکز سونوگرافی سینه

علل احتمالی ترشح از نوک پستان عبارتند از:

آبسه
قرص های ضد بارداری
سرطان پستان
عفونت سینه
کارسینوم مجرای درجا (DCIS)
اختلالات غدد درون ریز
تحریک بیش از حد سینه
سینه های فیبروکیستیک (بافت سینه توده یا طناب مانند)
گالاکتوره
آسیب یا ضربه به سینه
پاپیلوم داخل مجاری (رشد خوش خیم زگیل مانند در مجرای شیر)
اکتازی مجرای پستانی
مصرف دارو
تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی
بیماری پاژه پستان
ماستیت پری مجاری
بارداری و شیردهی
پرولاکتینوما

علل نشان داده شده در اینجا معمولاً با این علامت همراه است. برای تشخیص دقیق با پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
برای زنانی که شیر نمی دهند، مشاهده ترشحات نوک سینه می تواند نگران کننده باشد. اما اگر متوجه ترشح از نوک پستان خود شدید، دلیلی برای وحشت وجود ندارد. در حالی که ترشح از نوک پستان می تواند جدی باشد، در بیشتر موارد، یا طبیعی است یا به دلیل یک بیماری جزئی.

chest/ترشح پستان

با این حال، اگر شیر نمی‌دهید، هر زمان که متوجه ترشحات پستان شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. بر اساس علائم شما و نتایج آزمایش‌های تشخیصی، پزشک بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کند.


ترشحات غیر طبیعی از نوک پستان چیست؟
ترشح خونی از نوک پستان هرگز طبیعی نیست. سایر علائم ناهنجاری عبارتند از: ترشح از نوک پستان تنها از یک سینه و ترشحاتی که به طور خود به خود بدون هیچ گونه لمس، تحریک یا تحریک سینه شما ایجاد می شود.

رنگ معمولاً برای تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن ترشح مفید نیست. ترشحات غیرطبیعی و طبیعی نوک سینه می تواند شفاف، زرد، سفید یا سبز باشد.

ترشحات نرمال نوک سینه بیشتر در هر دو نوک پستان اتفاق می افتد و اغلب زمانی که نوک سینه ها فشرده ترشح می شود. برخی از زنان که نگران ترشحات سینه هستند ممکن است باعث بدتر شدن آن شوند. آنها این کار را با فشار دادن مکرر نوک سینه های خود برای بررسی ترشحات نوک سینه انجام می دهند. در این موارد، تنها گذاشتن نوک سینه ها برای مدتی ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.

بر اساس ارزیابی پزشکی شما، پزشک تعیین می کند که ترشحات نوک سینه شما طبیعی (فیزیولوژیک) یا غیر طبیعی (پاتولوژیک) است. حتی اگر پزشک تشخیص دهد که ترشحات سینه شما غیرطبیعی است، به خاطر داشته باشید که بیشتر شرایط پاتولوژیک که باعث ترشح از نوک پستان می شوند جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند.
چه چیزی ممکن است باعث ترشح طبیعی نوک پستان شود؟

برخی از دلایل ترشح طبیعی نوک پستان عبارتند از:
بارداری: در مراحل اولیه بارداری، برخی از زنان متوجه ترشحات واضح سینه می شوند که از نوک سینه هایشان می آید. در مراحل بعدی بارداری، این ترشحات ممکن است ظاهری آبکی و شیری به خود بگیرد.
قطع شیردهی: حتی پس از اینکه شیر دادن به کودک خود را متوقف کردید، ممکن است متوجه شوید که ترشحات شیر مانند سینه برای مدتی باقی می ماند.
تحریک: نوک سینه ها ممکن است هنگام تحریک یا فشار دادن مایع ترشح کنند. ترشحات طبیعی از نوک پستان ممکن است زمانی نیز رخ دهد که نوک پستان‌ها به‌طور مکرر توسط سوتین یا در حین ورزش‌های شدید بدنی، مانند دویدن، پاره می‌شوند.

چه چیزی باعث ترشح غیر طبیعی نوک سینه می شود و آیا می تواند غیر سرطانی باشد؟

تعدادی از شرایط غیر سرطانی می توانند باعث ترشح از نوک پستان شوند.

اگر ارزیابی اولیه پزشکی شما نشان دهد که ترشح غیرطبیعی است، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری را درخواست کند. آزمایش‌ها به تعیین شرایط زمینه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده کمک می‌کند و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ترشحات
آزمایشات خون
ماموگرافی و/یا سونوگرافی یک یا هر دو سینه
اسکن مغز
برداشتن جراحی و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان شما

chest/ترشح پستان

همچنین بخوانید: فیبرواسکن کبد
علل احتمالی ترشحات غیر طبیعی عبارتند از:
تغییرات فیبروکیستیک سینه فیبروکیستیک به وجود یا ایجاد بافت فیبری و کیست اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک در سینه ها ممکن است باعث ایجاد توده یا ضخیم شدن بافت سینه شود. با این حال، آنها وجود سرطان را نشان نمی دهند. تغییرات فیبروکیستیک پستان علاوه بر ایجاد درد و خارش، گاهی اوقات می‌تواند باعث ترشح ترشحات شفاف، سفید، زرد یا سبز از نوک پستان شود.
گالاکتوره. ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما گالاکتوره به سادگی وضعیتی را توصیف می کند که در آن سینه یک زن شیر یا ترشحات شیری رنگ از نوک پستان ترشح می کند، حتی اگر آنها شیر نمی دهند. گالاکتوره یک بیماری نیست و علل احتمالی زیادی دارد. این شامل:
تومورهای غده هیپوفیز
برخی داروها، از جمله برخی هورمون ها و داروهای روانگردان
برخی از گیاهان، مانند بادیان و رازیانه
کم کاری تیروئید
مواد مخدر غیرقانونی از جمله ماری جوانا
عفونت ترشحات نوک سینه حاوی چرک ممکن است نشان دهنده عفونت در سینه شما باشد. این بیماری به عنوان ماستیت نیز شناخته می شود. ماستیت معمولا در زنان شیرده دیده می شود. اما می تواند در زنانی که شیرده نیستند ایجاد شود. اگر در سینه‌تان عفونت یا آبسه دارید، ممکن است متوجه شوید که سینه‌تان زخم، قرمز یا در لمس گرم است.
اکتازی مجرای پستانی. این دومین علت شایع ترشح غیر طبیعی از نوک پستان است. معمولاً در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند دیده می شود. این وضعیت منجر به التهاب و انسداد احتمالی مجاری واقع در زیر نوک پستان می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است عفونت ایجاد شود که منجر به ترشح غلیظ و سبز رنگ از نوک پستان می شود.
پاپیلوم داخل مجاری. اینها رشد غیر سرطانی در مجاری سینه هستند. آنها شایع ترین دلیلی هستند که زنان ترشحات غیر طبیعی نوک سینه را تجربه می کنند. هنگامی که آنها ملتهب می شوند، پاپیلوم های داخل مجاری ممکن است منجر به ترشحات نوک سینه شوند که حاوی خون یا بافت چسبنده هستند.

همچنین بخوانید: سونوگرافی خانم

ارتباط ترشحات نوک سینه و سرطان سینه چیست؟
بیشتر ترشحات نوک سینه یا طبیعی است یا ناشی از یک بیماری خوش خیم است. با این حال، مواردی وجود دارد که ترشحات از پستان ممکن است نشانه برخی از انواع سرطان سینه باشد. اگر ترشحات نوک سینه شما همراه با توده یا توده در سینه باشد یا اگر ماموگرافی غیرطبیعی داشته باشید، این احتمال بیشتر است.

یکی از انواع سرطان سینه که ممکن است باعث ترشح سینه شود، کارسینوم داخل مجاری است. این سرطان در مجاری پستان واقع در زیر نوک سینه ایجاد می شود.

یکی دیگر از انواع نادر سرطان سینه که ممکن است منجر به ترشح از نوک پستان شود، بیماری پاژه است. این وضعیت در مجاری سینه ایجاد می شود و سپس به سمت نوک پستان حرکت می کند. ممکن است باعث خونریزی یا ترشح از نوک پستان و هاله اطراف آن شود. بیماری پاژه معمولاً با شکل دیگری از سرطان سینه رخ می دهد.